Istnieją dwa rodzaje wymiany ciepła, przed którymi izolujemy, gdy budujemy kampera: promieniowanie i przewodzenie.
Promieniowanie
Promieniowanie to ciepło przenoszone przez powietrze – pomyśl o cieple promieniującym z ognia. W aucie największym źródłem promieniowania cieplnego są okna. Światło słoneczne wpada przez okna i ogrzewa wnętrze. Zastosowanie odblaskowej osłony okiennej pomoże odbić promieniujące ciepło i utrzymać chłód. Powierzchnie odbijające światło pomagają również utrzymać ciepło promieniujące wewnątrz w okresie zimowym.
Przewodzenie
Przewodzenie to ciepło przenoszone na powierzchnie stałe. To także sposób, w jaki ciepło wydostaje się z auta w zimie. Ciepło wewnątrz kampera jest przewodzone przez solidną powierzchnię ścian i sufitu. Izolacja wnętrza pomoże zapobiec utracie ciepła przez przewodzenie w okresie zimowym, a także powstrzyma nasz mobilny dom przed przewodzeniem ciepła słonecznego wewnątrz w okresie letnim.
Konwekcja
Trzeci rodzaj wymiany ciepła, konwekcja, oznacza, że gorące powietrze naturalnie unosi się do sufitu. Z tego powodu izolacja sufitu jest najważniejsza dla utrzymania ciepła. Jeśli możesz poświęcić wysokość, zalecamy użycie grubszej izolacji na suficie.
Co to jest wartość R?
Wartość R jest miarą odporności materiału na przenikanie ciepła. Przestrzeń jest na wagę złota, gdy mieszkasz w vanie, więc zwykle chcemy użyć izolacji o wyższej wartości R na cm.
Izolacja wełniana jest doskonałym izolatorem, jest przyjazna dla środowiska i ma naturalne właściwości odprowadzania wilgoci, które pomogą kontrolować kondensację w samochodzie. Jest to również naturalny pochłaniacz dźwięku, więc możesz zaoszczędzić na dodatkowych materiałach tłumiących dźwięk. I, w porównaniu z płytą piankową, jest znacznie łatwiejsza do zainstalowania.
Sztywna płyta piankowa jest tania, łatwo dostępna i skuteczna. Ma najwyższą wartość R na cm z prawie każdego materiału izolacyjnego i można nią zaizolować całego kampera za mniej niż 1000zł. Jest to świetne rozwiązanie jeśli masz mniejszy budżet.